عیدانه 1399
بازی هوش و سرعت عمل " تاس ریز "
مقدمات بازی
برای این بازی، نیاز دارید به دو عدد مهره اصلی، چند عدد تاس، حداقل ۱۰ تا ۱۵ عدد لوبیای قرمز یا چشم بلبلی (انتخاب به اختیار خودتان)، تایمر معکوس تلفن همراه یا داور انسانی و خالی کردن 30 دقیقه از وقتتان.
قواعد و نحوه بازی " تاس ریز "
شیوه و مراحل بازی به این شکل است که نخست، برای تعیین شروع کننده بازی، دو شرکت کننده تک تاسی می ریزند و هرکس بیشترین رقم را آورد، بازی را آغاز می کند.
هر دو شرکت کننده 30 خانه و 30 فرصت تاس ریختن دارند؛ پس از ریختن تاس و نمایان شدن اعداد، شرکت کننده فقط 5 ثانیه فرصت دارد که ارقام را جمع بزند و با صدایی رَسا بازگو کند. اگر زمان بیش از این شود، شرکت کننده به نوعی باخت می دهد و مجبور است یک خانه به عقب بازگردد و در کنار مهره اش، لوبیایی (به نشانه عقبگرد) بگذارد!
برای سنجش بهتر این پنج ثانیۀ طلایی، می توانید از تایمر معکوسِ تلفن همراه و یا داورِ بی طرف استفاده کنید تا این چنین تمامی فعل و انفعالاتِ بازی را زیر نظر بگیرد. این 5 ثانیه، جزء قواعد اصلی بازی است پس بیشترش نکنید تا اصطلاحاً " مزه بازی از بین نرود! "
دیگر نکات و قوانین بازیِ تاس ریز عبارت است از:
1. قانون پنج ثانیه نباید نقض شود و اگر شرکت کننده ای بازماند و نتوانست در این مهلت جمع بزند یا اشتباه گفت، محکوم به تنزل خانه است و باید یک خانه به عقب برود و در کنار مهره اش، یک لوبیا قرار دهد. لوبیا، نشانۀ عقبگرد (در مواقع خارج شدن تاس + نقض قاعده پنج ثانیه و ناتوانی از جمع زدن) بوده و در پایان وسیله سنجش قرار خواهد گرفت و هرچه تعداد لوبیاها بیشتر باشد، درجه باخت سنگین تر خواهد بود.
2. جمع زدن صرفاً به صورت ذهنی بوده و هیچ کدام از شرکت کننده ها حقِ استفاده از دست و پا را ندارند و در صورت نقض این قاعده، پس از یک بار اخطار، بازی به نفع طرف مقابل تمام می شود!
3. دو تاس برای شروع بازی و سطح مبتدی، سه تاس برای سطح متوسط و چهار تاس برای سطح پیشرفته خواهد بود و آن قاعدۀ پنج ثانیۀ محاسبه و جمع زدن، در مورد هر سه سطح صدق می کند.
از دو تاس و سطح مبتدی شروع کنید و پس از چند هفته، کسب آمادگی ذهنی و آشنایی با قواعد بازی به سطح سه و چهار تاس وارد شوید.
4. محیط رنگین کمانی، محدوده تاس ریزی است؛ اگر یکبار تاس بیرون بیفتد، ایرادی ندارد و اگر تاس برای دومین بار از محدودۀ رنگین کمانی خارج شود، فرصت تاس ریختن از بین می رود و شرکت کننده باید یک خانه به عقب بازگردد و لوبیای دیگری در آن جا قرار دهد!
5. هریک از شرکت کنندگان به خانه پایانی برسد، بَرنده است حتی اگر شرکت کنندۀ مقابل یک خانه پیش از او باشد!
6. در این بازی، مساوی وجود ندارد و به طور قطع یک برنده ای خواهد داشت.
7. در این شماره از بازی، ضرب، تقسیم و تفریق وجود ندارد و شماره های بعدیِ بازی، حاوی عمل های دیگرِ ریاضی خواهد بود؛ در این باره صبوری کنید و چیزی به بازی نیفزایید تا شیرینی کار از بین نرود.
فلسفۀ بازی
این بازی، ذهن شما را به چالش می کشد چرا که باید در عرض پنج ثانیه و به صورت ذهنی، دو تا چهار شماره را با هم جمع کنید و بگویید؛ این کار تأثیرات مثبتی روی ذهن و عملکرد آن و در نهایت سرعت عمل شما می گذارد و در چشم اندازی بلند مدت، می تواند باعث جلوگیری و یا حتی به تأخیر انداختن آلزایمر، فراموشی موقت و سایر بیماری های مغزی شود؛ پس این بازی را جدی بگیرید و همیشه دمِ دست خود نگه دارید. حتی می توانید کودکان خود را با این بازی آشنا کنید و عمل های ریاضی را با زبان بازی و تفریح به آن ها آموزش دهید و با همین کار کوچک، ذهن آنان را از همان ابتدا به سمت فعالیت بیشتر هدایت کنید؛ قاعده پنج ثانیه را کم کم به کودکان بیاموزید تا از بازی زده نشوند! در شماره های بعدی، عمل های دیگر ریاضی استفاده خواهد شد و بهتر می توانید با آن ها کار کنید؛ همچنین این بازی به گونه ای طراحی شده است که می توانید لیگ های خانگی ایجاد کرده و هر روز چندین دست با هم بازی کنید و ذهن تان را جلا دهید.
نمایی از صفحه بازی که می توانید آن را چاپ و پرس کرده و استفاده کنید.
عیدانه کانال ایده داستان / طراح بازی: امیر نمازی / فروردین 1399
این بازی در مرحلۀ ثبت نهایی است و هرگونه کپی برداری، حذف، تغییر، تکمیل، تحریفِ محتویات و یا چاپ و انتشار به قصد فروش (در مقادیر کم یا زیاد) و... حرام بوده و پیگرد قانونی دارد.
- تاریخ : شنبه ۲ فروردين ۹۹
- ساعت : ۱۹ : ۴۷
- ادامه مطلب
- نظرات [ ۲ ]